Експорт молочної продукції з України до ЄС: нові правила, виклики та можливості

24 червня 2025 року відбулася перша експертна дискусія, присвячена актуальним умовам та вимогам для експорту молочної продукції з України до Європейського Союзу. Захід відбувся в межах серії експертних зустрічей, що покликані підтримати українських виробників у розширенні їх присутності на міжнародних ринках в умовах війни.
Модераторкою дискусії була Ірина Висоцька — координаторка компонента «Молочний сектор» швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України» (Quality FOOD Trade Program).
Зі вступним словом виступив Тарас Качка, заступник міністра економіки України — Торговий представник України, який поділився статусом переговорів про збільшення тарифних квот для молочного сектору.
Як відомо, з 2022 року до 6 червня 2025-го для України діяла торгівля без жодних тарифних обмежень. Але із 6 червня Україна повернулася до тих обмежень, які існували до 2022 року.
«Імовірно, ми переглянемо і сам список товарів, і наявність квот у молочній сфері. Найважливіші позиції — згущене молоко, сухе молоко та масло. Це три базові продукти для молочного сектору. У найближчі тижні ми сподіваємося завершити перегляд квот й оголосити нові параметри, які діятимуть уже цього року. Літо — період пікової пропозиції молока, тому важливо встигнути до серпня домовитися про нові обсяги, щоб забезпечити вільну та передбачувану торгівлю цього й наступного року», — поділився планами Тарас Качка.
Заступник міністра також підкреслив, що молочна галузь — одна з небагатьох, де є конструктивний діалог між українськими та європейськими виробниками. Це галузь, де асоціації обох сторін спільно заявляють про потребу підтримувати відкриту торгівлю.
Спікерами заходу також виступили Максим Фастєєв, Анатолій Гамза, Галина Перепелиця та Олексій Грушецький.
Максим Фастєєв, партнер проєктів агентства «Інфагро», радник комітету з євроінтеграції Спілки молочних підприємств України, презентував свіжу аналітику щодо обсягів експорту, змін у споживчому попиті та регіональних особливостей у країнах ЄС. Окрему увагу приділено викликам конкуренції та адаптації до ринкових очікувань.
Ключові тези:
Через збільшення пропозиції сировини та обмежений внутрішній попит квоти не завадять зростанню експорту в еквіваленті молока у 2025 році
Завдяки експорту очікується покращення й торговельного балансу в грошовому вимірі (USD)
Але, якщо не враховувати молоковмісних продуктів, торговельний баланс залишається близьким до нуля через зростання імпорту сирів (роздрібні «дорогі» позиції)
Частка торгівлі з ЄС продовжує збільшуватись завдяки: торговельним преференціям, високим цінам на товар, логістичним перевагам (обмеження для інших регіонів)
Україна нарощує обсяги експорту до ЄС товарів з доданою вартістю: у 2024 році експорт готової молочної продукції до ЄС становив близько 30 млн USD — 9% від загального молочного експорту та понад 23% від усіх поставок до ЄС. Експорт готової продукції допомагає згладити цінові коливання та забезпечує сталі обсяги відвантажень
Private Label — основний канал збуту. Наступний крок — вихід під власними брендами, що потребує інвестицій у просування
Морозиво — приклад стабільних продажів готової продукції. Основні ринки: Німеччина, Польща, країни Балтії, Болгарія
З іншими деталями презентації ознайомлюйтеся за посиланням.
Анатолій Гамза, тимчасовий виконувач обов’язків заступника директора департаменту, начальник управління державного контролю та обліку операторів ринку департаменту безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Держпроспоживслужби, детально розповів про процедури, які необхідно пройти виробникам, щоб отримати дозвіл на експорт молочної продукції до країн ЄС. З повним покроковим ґайдом «Як отримати дозвіл на експорт молочної продукції до ЄС ознайомлюйтеся за посиланням.
Під час заходу Галина Перепелиця, сертифікована консультантка з питань експорту до ЄС, технічного регулювання та доступу до закордонних ринків, представила оновлені вимоги Європейського Союзу, які почнуть діяти після скасування торговельних преференцій із 6 червня 2025 року. Зокрема, розповіла про новий порядок застосування мит і тарифних квот, а також зміну процедури їх розподілу, підтвердження походження товару відповідно до вимог конвенції ПЄМ та ключові законодавчі акти ЄС — регламенти й директиви, що регулюють експорт молочної продукції. Повний перелік змін знайдете за посиланням.
Олексій Грушецький, заступник директора Офісу з розвитку підприємництва та експорту, представив ключові напрями підтримки українського бізнесу на міжнародних ринках. Він підкреслив роль державної установи в розвитку експорту, зокрема в пошуку партнерів і промоції українських товарів та послуг за кордоном, а також розповів про ініціативи й інструменти для розвитку бізнесу, як-от: маркетплейс фінансових можливостей, портал Дія.Бізнес, програма ЕКА, Каталог українських експортерів, консультації та безоплатні онлайн-курси.
Довідково
Захід організовано Офісом з розвитку підприємництва та експорту, національним проєктом «Дія.Бізнес» та аналітичним агентством «Інфагро» за підтримки Швейцарії в межах швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України» (QFTP), що впроваджує Дослідний інститут органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) у партнерстві з SAFOSO AG (Швейцарія).