Кількість новостворених ФОП перевищила кількість закритих у II кварталі 2025 року. Дослідження YouControl

Після складного початку року, другий квартал 2025-го приніс позитивні зміни в динаміці малого бізнесу в Україні. Кількість новостворених фізичних осіб-підприємців (ФОП) перевищила кількість закритих, що свідчить про поступову стабілізацію підприємницького середовища. Аналітики YouControl.Market дослідили ключові тренди, що характеризують цей період.
П’ять ключових трендів
Розворот тренду: від 53 000 «в мінус» до 34 000 «в плюс». Якщо у першому кварталі кількість закритих ФОПів перевищила кількість відкритих на понад 50 000, то у другому кварталі ситуація змінилася: чистий приріст склав майже 34 400 нових бізнесів.
Драйвер росту — роздрібна торгівля. Сектор роздрібної торгівлі показав значне зростання: кількість нових ФОПів тут зросла на 113% порівняно з першим кварталом.
Нові регіональні «гарячі точки» росту. За даними YC.Market поряд із традиційними лідерами (Київ та область, Дніпропетровщина, Львівщина, Одещина), високі темпи росту кількості новозареєстрованих ФОПів продемонстрували Полтавська (+92%) та Волинська (+81%) області.
Незламність прифронтових областей. Попри постійні ризики, Харківщина показала чистий приріст у понад 2 000 нових підприємців. Позитивне сальдо (перевищення кількості новостворених ФОПів над закритими) також зафіксовано на Запоріжчині, Сумщині, Миколаївщині та Херсонщині.
Жінки — рушійна сила підприємництва. Жінки продовжують домінувати у створенні нових бізнесів: на них припадає 61% усіх новостворених ФОПів у другому кварталі.
Загальна динаміка
Зміна трендів — початок року характеризувався різким скороченням кількості бізнесів, а вже у II кварталі ситуація не просто стабілізувалася, а й продемонструвала зростання.
«Ефект відкладеного попиту», спричиненого масштабною кібератакою на держреєстри на початку року, згас. Кількість закриттів повернулася до норми, скоротившись майже на 50% до 55 000. Одночасно з цим суттєво пожвавилася ділова активність: у квітні-червні було зареєстровано майже 89 400 нових ФОПів, що на 55% більше, ніж на початку року. Таким чином, співвідношення кардинально змінилося: у другому кварталі на кожні 100 відкритих ФОПів припадало лише 62 закриття. Це дозволило малому бізнесу вийти на позитивне сальдо, і чистий приріст за квартал склав приблизно 34 400 підприємців.

Галузевий розподіл
10 провідних галузей практично повністю акумулюють найбільшу частку малого бізнесу — на них припадає понад 80% усіх відкриттів та 86% закриттів ФОПів.
Безумовним лідером за відкриттями мікробізнесів стала роздрібна торгівля. У другому кварталі в цій сфері зареєструвалося 31 400 нових ФОПів — це на 113% більше, ніж у першому. Сектор ІТ посів друге місце за кількістю відкриттів (майже 9 900 нових ФОПів). Третє місце посіла категорія «Надання інших індивідуальних послуг» з показником 9 600 відкриттів. До п’ятірки лідерів також увійшли транспорт і логістика та громадське харчування.
Усі провідні галузі показали впевнений приріст порівняно з початком року — від +14% в ІТ до +65-70% у транспортній, харчовій та гуртовій сферах.

Закриття ФОПів за галузями суттєво скоротилися порівняно з піковим січнем-березнем. Хоча антирейтинг за кількістю закриттів очолює роздрібна торгівля, це приблизно вдвічі менше, ніж у 1 кварталі. Високі показники закриттів також спостерігалися в ІТ (9 100) та у сфері інших послуг (7 000). Важливо, що у провідних сферах у другому кварталі 2025 року закриттів було приблизно вдвічі менше, ніж у першому кварталі, і суттєво менше, ніж нових відкриттів.
Регіональний зріз
Найвищий приріст новозареєстрованих ФОПів зафіксовано у столиці: протягом II кварталу зареєстровано 11 648 нових підприємців (у I кв. було 8 542). Серед областей лідером стала Дніпропетровська — більш ніж 8 100 відкриттів за квітень-червень (проти 5 500 у попередньому кварталі). Далі Львівщина, за нею йдуть Одещина, Київська область та Харківщина — сукупно на ці 6 регіонів припадає майже половина усіх нових ФОПів країни у другому кварталі.
До десятки лідерів за відкриттями також увійшли Полтавська, Вінницька, Хмельницька та Волинська області — ці регіони Західної та Центральної України продемонстрували прискорене зростання бізнес-активності. Зокрема, на Полтавщині кількість нових ФОПів за квартал майже подвоїлася порівняно з попереднім кварталом.

Щодо закриття бізнесів, то картина теж покращилася в усіх регіонах. Київ залишається на першому місці за абсолютною кількістю закритих ФОПів, проте столиця тепер має позитивний баланс: нових бізнесів відкрилося майже на 4 500 більше, ніж закрилося.
Стійкість прифронтових регіонів
Примітно, що стійкість демонструють і регіони, які перебувають під постійним тиском ворога. Наприклад, Запорізька область все ще присутня серед лідерів за кількістю закритих ФОПів (1 736 закриттів у II кв.), проте водночас там було відкрито 2 316 нових ФОПів — регіон демонструє чистий плюс. Позитивну динаміку показує і Харківщина, де чистий приріст склав понад 2 000 підприємців, а також Сумщина, де кількість нових реєстрацій зросла на 79%. Навіть на Херсонщині та у Миколаївській області, що регулярно потерпають від обстрілів, спостерігається пожвавлення: кількість відкриттів перевищує кількість закриттів.
Гендерний розподіл
У II кварталі 2025 року більшість нових ФОПів вже традиційно відкрили саме жінки. З 89 400 зареєстрованих підприємців — близько 54 200, або 60,7% — це жінки, тоді як чоловіки склали приблизно 39,3% (34 900 осіб).
Серед припинених ФОПів гендерний баланс наразі близький до паритету. У квітні-червні жінки склали 52,4% від загальної кількості закритих бізнесів, а чоловіки — 47,6%. Пропорція майже така сама, як і на початку року.
У другому кварталі 2025 року малий бізнес продемонстрував здатність до відновлення: масові закриття припинилися, а нові реєстрації підприємців навіть почали переважати закриття. Попри те, що сукупно за перше півріччя кількість закритих ФОПів все ще трохи перевищує кількість відкритих, різниця вже не така суттєва.
Якщо нинішня тенденція збережеться, то до кінця року країна цілком може вийти на нульовий баланс малого підприємництва. Другий квартал 2025 року показав, що малий бізнес в Україні попри все продовжує запускатися і шукає нові можливості.
Ознайомитися з деталями дослідження можна за посиланням.