Дистанційна праця стала новим стандартом нашого повсякденного життя. Практично кожна організація зараз пропонує своїм співробітникам гнучкий, віддалений режим роботи або делегує частину функцій професіоналам, що працюють на аутсорсингу. Такий підхід має свої переконливі переваги: дозволяє залучати талановитих фахівців, незалежно від їхнього місця знаходження, та забезпечувати комфортні умови для співробітників, особливо у воєнних умовах, коли деякі спеціалісти виїхали за кордон.
Вміння адаптуватися до особливостей віддаленої роботи
Об'єднати групу людей, розташованих у різних місцях, в єдиний та продуктивний колектив — це завдання вкрай важливе для успішної діяльності компанії. Відсутність спільного робочого простору при віддаленій роботі може створювати складності у комунікації, підтриманні корпоративної культури через відсутність особистих зустрічей зі співробітниками.
Пам'ятаю, як 5-6 років тому, ще до початку пандемії, я спілкувався зі своїм добрим другом зі США. Він деякий час працював в Україні за контрактом, а потім повернувся назад до Америки по його завершенню. Під час нашої розмови я запитував друга про його стиль роботи. Виявляється, вже тоді він працював з дому, а в офісі з'являвся тільки за необхідністю, і це частіше обмежувалося 2-3 візитами на 2-3 тижні. Він наголошував на важливості системи — створенні чіткої системи комунікації та розумінні завдань для всіх у команді. Це означало ефективний контроль над постановкою завдань та їх виконанням. Тоді я був справді вражений, а як же швидкі та ефективні комунікації в команді та на проєктах? Він вже тоді запевняв мене, що рано чи пізно всі прийдуть до такого підходу. І ось тепер ми прийшли до цього, перебудовуючи свої робочі процеси на ходу.
Найважливіший момент у всій цій історії — це гнучкість. Вміння компаній і співробітників адаптуватися до особливостей віддаленої роботи відіграє ключову роль у створенні сприятливої атмосфери та забезпеченні високої продуктивності роботи. На які ключові аспекти слід звернути увагу? Що допоможе забезпечити ефективну роботу колективу?
Цілі та відповідальність
Встановлення чітких цілей та обов'язків для кожного співробітника важливо не менше, ніж у традиційному офісному середовищі. Такий підхід дозволяє зберегти орієнтацію на результат та визначити внесок кожного у розвиток компанії. При віддаленій роботі важлива структурована система координації робочого процесу. Замість того, щоб намагатися контролювати кожного члена команди, більш доцільним буде зосередитися на відстеженні отриманих результатів. Для цього варто створити індивідуальні плани розвитку для кожного співробітника на зазначений період. Коли співробітник бачить, що його розвиток індивідуально планується і підтримується компанією, це підвищує його мотивацію працювати краще. Він відчуває важливість своєї ролі в організації та готовий більше вкладати в роботу. Ця праця вимагає активної участі топменеджерів та HR-департаменту. Важливо не лише розробляти плани, але й систематично перевіряти їх виконання.
Комунікація та зв'язок
Забезпечення відкритого та структурованого спілкування — це фундаментальний аспект. Важливо мати відповідні засоби для обміну інформацією, а також регулярно організовувати онлайн зустрічі для згуртування команди.
Окрім використання корпоративних каналів для обговорення професійних питань, у нашій компанії ми створили неформальні чати для співробітників. Вони допомагають зміцнити дружню атмосферу та об'єднують команду, як приклад:
один чат, де ми ділимося цікавими місцями, захопленнями, домашніми улюбленцями, хобі, лайфхаками з подорожей та іншими неробочими темами;
у іншому — співробітники діляться своїми спортивними результатами.
Тімбілдінгові заходи
Важливо враховувати, що при дистанційній роботі добре коли організовуються тімбілдінгові заходи для команди один-два рази на 3-6 місяців. Тімбілдинг — спеціальні активності та події, спрямовані на зміцнення взаємодії та співпраці в колективі, підвищення командної ефективності і покращення міжособистісних відносин серед членів команди або групи. Такий інструмент допомагає зберігати відчуття приналежності співробітників до команди, попри фізичну віддаленість.
Також важливо приділяти увагу психологічному стану працівників. Адже в реаліях воєнних дій в Україні, окрім заходів з тімбілдингу, корисно, якщо у співробітників є бажання, залучити професійного психотерапевта та організовувати психологічну підтримку працівників або курси першої допомоги. Окрім цього колектив можна залучати до благодійності. Так, наприклад, наша команда дуже відгукується на проведення чи підтримку різноманітних благодійних заходів, які окрім досягнення корисної суспільної мети, можуть налагоджувати стосунки всередині компанії та об'єднувати колектив.
Інфраструктура
Важливо забезпечити своїх співробітників надійною інфраструктурою для роботи віддалено: якісне обладнання, надійні доступи до Інтернету та корпоративних ресурсів, спеціалізовані програми для швидкої комунікації. Подбайте, щоб у працівників була можливість отримати швидку технічну підтримку у разі виникнення проблем з обладнанням, програмним забезпеченням або мережею.
Навчання та розвиток
Ми завжди закладаємо розвиток в індивідуальні плани співробітників, проте варто звернути увагу й на ще один важливий момент — навчання, що охоплює як професійну, так і особисту сфери. Це можуть бути онлайн-курси, вебінари, конференції, взаємний обмін досвідом — все, що сприяє підвищенню компетентності та мотивації. Ринок постійно диктує нові умови, вимагає від компаній адаптуватися та інноваційно підходити до завдань. Всебічно розвинуті співробітники здатні пропонувати нові ідеї та рішення та забезпечувати конкурентну перевагу. Також такі працівники почуваються цінними та знають, що їхні навички є вигодою для ринку праці. Це допомагає знизити плинність кадрів, оскільки люди більш схильні залишатися у компанії, де їхній розвиток підтримують.
Віддалена робота — складний виклик для нашого бізнесу, адже доволі складно знаходити самоорганізованих людей, які готові постійно вчитися та виявляти гнучкість у всіх аспектах життя. На мій погляд, у цьому велика роль HR-служби та команди топменеджерів. У нас у компанії вся команда завжди розвивається, кожен намагається знайти нові шляхи для розвитку себе та компанії. Ми будуємо довгострокові відносини зі співробітниками, нашими замовниками та партнерами та допомагаємо всім ставати сильнішими, ефективнішими та відкритішими у всьому. Будь-які зміни — це можливості, і ними треба користуватися для розвитку та зростання бізнесу та нашої України загалом.